The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 1. 2005. Pp. 181-202
Angel Izquierdo Martínez
Universidad Complutense de Madrid
2005Resumen
The aim of this article is to put forward some thoughts related to temperament, character and personality. The three concepts should be outlined considering his differences and, at the same time, his interactions. By the temperament, the genetic causes and developmental aspects are discussed. Some ideas associated with the affect are also considered. After analysis about his structure it is suggested here the contribution that character could play in the psychotherapy. Lastly, it will be proposed that five basic systems: perception, cognition, emotion, motivation and action might be viewed as basic contributors for personality building. The paper concludes with a model under three perspectives referred to the systems.
Abstract
El artículo examina los tres conceptos de temperamento, carácter y personalidad, tratando de diferenciarlos entre sí, pero estudiando, a la vez, sus posibles interacciones. En el temperamento, se analiza su posible origen genético y el puesto que ocupa en el desarrollo de la persona, con especial relación a la afectividad. Al hablar del carácter, se analiza su estructura y el valor que se le ha concedido, sobre todo, en el campo psicoterapéutico. La última parte del artículo estudia la personalidad, como configuración de cinco sistemas básicos: percepción, cognición, emoción, motivación y acción. La relación e interacción de estos sistemas se visualizan, a través de un modelo y sus diversas perspectivas.
Palabras clave
Temperamento, carácter, personalidad, afectividad, sistemas, psicoterapia.Keywords
Temperament, character, personality, affect, systems, psychotherapy.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).