INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 1. 2005. Pp. 103-136


Motivación académica, orientación a metas y estilos atribucionales: escala CEAP-48

Alfonso Barca Lozano

Universidad de A Coruña

2005

Resumen

The purpose of this study is to achieve an initial approach to the construction of an evaluation scale of academic motivational processes, attributional styles and goals, directed to the high school and university students. It aims to determine what is the factorial structure, the reliability and factorial or construct validity of the CEAP48 Scale, with the participation of students from mandatory secondary educational centers and university in Galicia´s context. This paper attempts to the development of a psychological evaluation and validation instrument that may yield information on specially relevant variables related to the academic motivational process, the causal attributions and the academic goals, with the purpose of counting with possible resources and with a means for psychoeducational evaluation that might expedite research, school and counseling in secondary and higher education contexts.

Abstract

Con este trabajo se pretende lograr una primera aproximación a la construcción de una escala de evaluación de los procesos de motivación académica, de estilos atribucionales y metas dirigida al alumnado de educación secundaria y universidad. Se busca conocer cuál es la estructura factorial, la fiabilidad y la validez factorial o de constructo de la Escala CEAP48 con la participación de alumnado de educación secundaria obligatoria, bachillerato y universidad en el contexto educativo de Galicia. El objetivo en definitiva, está en la construcción de un instrumento de evaluación psicológica que pueda facilitar información sobre variables especialmente relevantes relacionadas con el proceso de motivación académica, las atribuciones causales y las metas académicas y que pueda facilitar la investigación y el asesoramiento psicológico en contextos educativos de niveles de enseñanza secundaria y de educación superior.

Palabras clave

Motivación académica, orientación a metas y estilos atribucionales.

Keywords

Academic motivation, task orientation, attributional styles.

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es